LanguageSelect

Wednesday 31 December 2014

Godt Nyttår fra Singapore!

Når jeg nå skriver dette blogg-innlegget er det mindre enn to timer ti minutter (yikes!) til 2014 slutter og 2015 starter. Jeg har nå tilbragt en måned på besøk hos min kjæreste (jepp! o_O) i Singapore, og jeg har bare litt under en uke igjen før jeg drar hjem. Min originale plan var å oppdatere denne bloggen litt oftere enn det jeg har gjort, men det ville seg ikke slik. Skitt au.

Å justere seg til klimaet i Singapore var ikke lett, men det var gjennomførbart, mye takket være tilstedeværelsen av klimaanlegg nesten overalt, fra kjøpesentre og restauranter til offentlig transport og folks hjem. Til tross for dette, så har jeg aldri før svettet så mye av å bevege meg så lite i hele mitt liv. Kanskje med unntak av i leiligheten min i Montreal om sommeren når det elendige klimaanlegget der ikke taklet å få ned temperaturen til under 28 grader på dagtid. Heh.

Mens vi snakker om klima... jeg regnet med (haha) at det skulle regne nesten hver eneste dag etter hva jeg hadde lest om Singapore før jeg reiste, men der var overraskende lite regn de første par ukene. Det tok seg opp litte grann senere, men likevel, det har ikke vært så verst. Mer overskyet (og mindre sol) enn jeg regnet med også, men jeg klager ikke over det!



Siden jeg kom hit har jeg prøvd mange nye matretter (grillet piggrokke/skate, diverse lokale matretter som jeg ikke husker navnene på, 'stir fried' kang kong, vietnamesisk 'pho' kjøttnudlesuppe, diverse andre typer nudler, durian iskrem, KFC kylling og noen nye typer McD burgere *host*) og nye drikker ('bubble tea' av forskjellige varianter, jolly shandy, sukkerrørjuice, yuzujuice, guavajuice og mer te enn jeg hadde sett hittil i mitt liv før jeg kom hit), og med bare ett eller to unntak (hittil) så har magen reagert eksemplarisk til disse, tilogmed uten å måtte ty til å spise de cocktailene av bakterier som reisende ofte spiser for å unngå urolige mager når de er utenlands.

Jeg har også spist på mange forskjellige restauranter, som for eksempel Brewerkz ved Clarke Quay (en populær historisk kai langs elvebredden i Singapore som er fylt med nattklubber, barer og restauranter av alle slag), The Kelong Seafood Restaurant i Bintan (i Indonesia), en desserthimmel av en restaurant kalt Antoinette og... ehh... IKEA og McDonald's.

Jeg har selvfølgelig også gjort litt sightseeing mens jeg har vært her. Et av stedene jeg har besøkt var ION Sky, observasjonsplattånivået i 55. og 56. etasje av Orchard Residences bygningen, hvor jeg tok en del tilfeldige bilder av den gode utsikten over Singapore. Jeg har vandret langs Clarke Quay området og fått sett litt på nattlivet der, vært såvidt innom Chinatown, spasert rundt nabolaget Geylang på jakt etter en restaurant som viste seg å ikke være der lenger, og tatt tog i alle mulige retninger, som har resultert i besøk til mange av Singapore sine store kjøpesentre (med sine nydelige klimaanlegg).

Den 6. desember stakk vi til Anime Festival Asia 2014, og vandret rundt i utstillingshallen der en stund mens vi med suksess (såvidt) navigerte gjennom de store mengdene med tenåringer, 'cosplayers' og anime-elskere som også spankulerte rundt der, før vi stakk på en konsert med mange av de beste "anisong" artistene. Det var så-som-så, og knærne mine tok litt juling fra å stå som sild i tønne over lang tid, men generelt sett så var det en interessant opplevelse.

Jeg har også hatt to "ekstra"-ferier i løpet av Singapore-ferien min. En bestod i et par dager ved et ferieanlegg på en strand (Mayang Sari) i Indonesia. Det var mindre enn en time dit fra Singapore med ferge (noe lignende 'hurtigbåten' i Norge), og jeg hadde det flott der; veldig avslappet og stressfritt miljø. Badet i sjøen for første gang på mange år o_O, og tok mange stilige 'No Flash' bilder om natten, av månen og stjernene og skyer og shitz. Hadde hele stranden (som så ut til å bare bli brukt av gjester ved ferieanlegget) for oss selv, både om dagen om natten.

Dro også på en ildfluesafari på en elv en av kveldene (etter først å ha besøkt et nesten forlatt turistmarked, hvor mange av de butikk-ansatte satt/lå rundt omktring utenfor butikkene fordi der ikke var noen turister heh. Det var nesten bekmørkt under ildfluesafarien, og vi kunne bare såvidt se omrissene av trær langs elvebredden fra setene våre i speedbåten. Føreren av speedbåten drev å lyste med en lommelykt mot elvebredden, enten for å dirigere oss mot ildfluer eller for å se hvor elvebredden var. Jeg er ikke sikker på hva grunnen var. Heh. Uansett, så fikk vi sett ildfluene (og fikk holde dem), og kom oss trygt tilbake til tørt land etterpå.

Den andre "ferien" fant sted på øya Sentosa i Singapore, og inkluderte en overnatting på et veldig lekkert hotell (Mövenpick Heritage Hotel Sentosa) med eget 'onsen/jacuzzi' på rommet(!). En av de beste hotellopplevelsene jeg har hatt, noensinne. Vi tok også en tur til Sentosa S.E.A. Aquarium hvor vi ble værende så lenge for å ta bilder at vi etterhvert ble forsiktig gjetet ut av ansatte som nok gjærne ville stenge og gå hjem for kvelden. Hundrevis av bilder ble tatt av haier, fisk, maneter, blekkspruter, sjøhester, sjøDRAGER og diverse andre sjøskapninger. Etterpå utforsket vi mer av av øya, og tok bilder rundt omkring ute til sent på kveld.

Den 24. desember dresset vi oss opp og stakk til Sjømannskirken i Singapore for å fråtse i tradisjonell norsk (og svensk!) julemat. Det var ok, men likevel ikke helt som den hjemmelagde versjonen, og noe av maten vi spiste der var muligens også årsak til litt magetrøbbel senere den kvelden...

Bortsett fra det så har jeg besøkt Singapore Flyer (nest største observasjonshjul i verden?), Orchard Road (handlegate) og Gardens at the Bay (en stor park i Singapore med noen veldig interessante menneskeskapte trær!), har sett 2.5 sesonger av The Simpsons, pluss litt Futurama, noen filmer (inkludert The Hobbit, på kino), kastet bort tid på å drive dank og gjøre ingenting i det hele tatt - og spilt en god del mobilspillet 'Get Rich'. Heh.

Nå er siste dagen av 2014 nesten over, og om circa fem dager vil denne fantastiske turen til Singapore dessverre være slutt, og jeg vil dra tilbake til Norge; en tur som forøvrig vil ta meg nærmere 30 timer fra begynnelse til slutt. Bleh!

Flere bilder kommer nedenfor.

No comments: